Tänään on kaksi merkkipäivää. Ensimmäisenä mainittakoon Syyspäiväntasaus. Pimeys valtaa enemmän tilaa joka päiväsessä elämässä valon siirtyessä kohti eteläistä pallonpuoliskoa. Itselläni nyt on se päivä, mistä lähtien iltalenkillä pitää alkaa käyttää heijastinta ja pyörässä valoja. "Näy ja tule nähdyksi" kuten vanhanssa sloganissa sanottiin.

Tänään on ollut auton vapaapäivä eli auto jäi kiltisti talliin kun kävin pikaisesti kaupungilla ruokaostoksilla. Nykyisillä bensan hinnoilla autottomia päiviä voisi olla useammin. Mutta äsken sanomani on nyky-Suomessa melkein mahdotonta: syrjäseuduilla linja-autot eivät kulje tarpeeksi joten kauppa- ja muut asiointimatkat kyläkeskukseen on tehtävä omalla tai naapurin autolla pitkän välimatkan vuoksi. Kaupungissa autoton päivä vaatisi onnistuakseen hyvät julkiset liikennepalvelut, niin no kävellen ja pyörälläkin pääsee mutta on ihmisiä, jotka eivät halua tai voi liikkua jalkaisin tai polkupyörällä.

Autoton päivä yhdistetään usein liikenteen suuriin päästöihin. Samalla laillahan myös linja-autoista tai lähijunista tulee päästöjä. Ovatko ne jotenkin eriarvoisia auton päästöihin verrattuna? Niin ja toisaalta linja-autokin on auto (kas kun en sitä ensin hoksannut). Eli saman logiikan mukaan myös linja-autot ovat ajelleet tänään ilman matkustajia jos linjuri on edes ollut liikenteessä.