Eräs urheiluliike on mainostanut jo pitkään alennusmyyntiään joka jatkuu vaan. Kuukausi sitten alennusprosentit olivat 20%, tänään jopa 80% samasta tuotteesta. Poikkesin alkuillasta ihan uteliaisuuttani katsastamassa tarjontaa ja kiinnitin huomion kolmeen seikkaan: 1) asiakkaita oli vähän 2) alennustuotteita oli vielä yllättävän paljon, jopa kokovalikoimaakin riitti 3) alennusmyynnillä tehdään tilaa kevään tuotteille. Asiakkaiden vähyys selittynee liikkeen sijainnilla, sillä se ei ole pääkadun varressa ja parkkipaikkoja ei ole lähellä tarpeeksi. Normaalisti liike pursuaa porukkaa, mutta ei tänään.

Kävin samassa liikkeessä kolme viikkoa sitten ja alennustuotteita oli huomattavasti vähemmän kuin tänään. Nyt tarjolla oli jopa ääripäiden kokojakin alennushintaan. Jos ja kun liikkeen alennusmyynti tähtää uuden sesongin esiintuloon, niin aikaisinpa kevättuotteet laitetaan myyntiin. Mutta onko tällaisessa kaupankäynnissä jokin juju, kun talvituotteet myydään isoilla alennuksilla ja kevättuotteet normaalihinnalla?

Kulutin yllättävän kauan aikaa tämän liikkeen alennusmyynneissä. Kokeilin takkeja, housuja ja kenkiä. Jossain vaiheessa mietin, onko merkkituotteessa vika, kun sitä myydään isolla alennuksella. En havainnut. No itselläni on nyt yksi huoli vähemmän, koska löysin tulevaksi kesäksi merkkitennarit (siis sellaiset kesällä käytettävät ilmavat lenkkikengät). Viime kesänä kulutin edelliset loppuun ja syksyllä en raaskinut ostaa uusia. Onneksi en ostanut, koska tänään ostamani ovat paremmat kuin viime kesäiset ja syksyllä kokeilemani. Pitänee huomenna käydä uudestaan, sillä nyt harmittaa etten ostanut uutta toppatakkia, joka oli juuri minulle passeli. Se suorastaan kutsuu minua: "ota ja vie".