Tänään on Unikeonpäivä ja sanonnan mukaan, jos tänään nukkui pitkään, nukuttaa sitten koko vuoden. Onneksi olen aina ollut aamuvirkku. Tänäänkin olin jo puoli seitsemältä aamuhölkällä. Sain kerrankin kunnon hien, tosin siihen ei paljoa vaadita tällä helteellä. Juoksun jälkeen oli kiva pulahtaa järveen ja sen jälkeen keskittyä aamun lehteen ja aamupalaan kotiparvekkeellani. Huonomminkin voisi aamun aloittaa, vai.

Olen selvinnyt yllättävän helposti helteestä ja yöunista. Kuumuus ei ole haitannut minua lainkaan. En ole nukkunut ikkuna auki vaan viilentänyt makuuhuoneeni ennen nukkumaanmenoa. Minulla ei ole ollut isompia ongelmia vallitsevan säätilan vuoksi, mitä nyt yksi päivä unohdin suklaalevyn keittiönpöydälle ulos lähtiessäni. Takaisin tullessani suklaa oli entinen.

Mutta kannattaa muistaa ettei helle sovi kaikille. Ja toisaalta eihän tämä helle ole ollut vasta kuin muutaman päivän, jos sää olisikin yhtä kuuma tai kuumempi jatkuvasti, vesipulloilla voisi olla enemmänkin käyttöä. Kerran olin parin viikon työmatkalla Roomassa juuri heinäkuussa, oli todella puuduttavaa työskennellä ilmastoimattomassa toimistossa farkut ja nahkakengät jalassa, kun ulkona lämpötila huiteli reilusti yli 30 asteen. Lounassiestan aikana piti käydä vilvoittelemassa itseään ja vaihtaa kuiva paita. Joten eiköhän nyt nautita helteistä, kun me olemme ne kerrankin saaneet iloiksemme.