Juuso soitti minulle tänään kesken päiväunieni. Hän halusi kysellä kodissani olevista brändi-tuotteista. Olin juuri nukahtamaisillani ja meinasin jättää vastaamatta. Yleensä kieltäydyn kaiken maailman puhelinkyselyistä, mutta Juuso sai minut toisiin aatoksiin. Pehmeällä äänellään hän esitteli itsensä ja tutkimuksensa sekä kysyi anteeksipyytävästi häiritseekö hän jotain tärkeää aktiviteettiani. Päiväunet jäivät, kun Juuso esitteli aiheensa: ”mitä brändi-tuotteita kodistani löytyy ja pystyisinkö keskustelemaan tarkemmin noin kuudesta erilaisesta tuotemerkistä”. Suostuin Juuson ehdotukseen ja kiersin asuntoani läpi etsien sopivia brändi-tuotteita sekä perusteluja tuotteiden käytölle.

Ensimmäinen tuotteeni oli käyttämäni puhelin. Se on erään suomalaisen yhtiön tekemä ja se on palvellut minua hyvin. Minulla ei ole siitä valittamista, vaikka puhelimeni ei ole enää viimeisimmän muodin mukainen. Siinä ei ole kameraa, eikä muitakaan ylimääräisiä vempaimia tai toimintoja. Puhelimeni on vain soittamista ja tekstiviestejä varten. Internet on siinä turha lisäosa, koska selaan websivuja läppäriltäni. En ole kovin usein tarvinnut puhelimeni internet-yhteyttä.

Toisena tuotteena siirryimme läppäriini. Se on amerikkalaisen tuotemerkin yksi edustaja. Se on ollut minulla pari vuotta ja toiminut moitteettomasti. Läppärissäni on viimeisimmät ja uusimmat versiot käyttöliittymästä, internetistä ja tietoturvasta, mikä joskus aiheuttaa yhteensopivuusongelmia joidenkin websivujen kanssa. Läppärini on tehnyt saumatonta yhteistyötä reitittimeni kanssa, läppäri toimii ajatustakin nopeammin. Koneeni on pysynyt kunnossa, koska olen siivonnut sen sisustan aina parin kuukauden välein. Näin sen kapasiteetti on säilynyt tehokkaana.

Eteisessä silmiini osui kolmas brändi-tuotteeni tai oikeastaan tuoteperhe. Kaikki ulkoiluvaatteet, juoksuvaatteet, juoksutakit, juoksuhousut, juoksukengät ja vapaa-ajan tennarit sekä lähes kaikki muutkin urheiluvaatteet ovat kuin erään saksalaisen urheiluvälinevalmistajan muotinäytöksestä. Olen varmaan vaatevalmistajan ”kävelevä mannekiini”, koska tuotemerkki näkyy eteisessäni melko voimakkaasti. Tämän tuotemerkin suosiminen on eräs lapsuuden traumoistani, sain ensimmäiset tämän tuotemerkin lenkkikengät kolmannella luokalla ja se oli menoa sitten. Olen kokeillut muitakin tuotemerkkejä, mutta olen aina palannut tuttuun ja turvalliseen.

Keittiönkaapista löysin neljännen suosimani tuotemerkin, se on ehkä pitkäikäisin suosikkini, koska se on seurannut minua lapsesta saakka. Tuotemerkissä hymyilee vaalea kansallispukuinen nainen lyhde kainalossaan, sirppi on tuotemerkistä poistettu (se aiheutti kuulemma pientä harmitusta itä-Euroopan maissa, jonne tuotemerkkiä myös viedään). Tuotteesta tehdään monenlaisia herkkuruokia. Lapsena tuote oli osa aamupalaani, sitä se on vieläkin. Mikään muu korvaava tuotemerkki / tuote ei kelpaa, en osaa edes ostaa muiden tuotemerkkien vastaavia tuotteita. Mitäpä sitä muuttaa hyväksi havaittua tuotemerkkiä, vai?

Jumiuduin keittiööni, sillä sieltä näytti löytyvän seuraavakin suosimani tuotemerkki. Olin ennen yhdessä kiusallisessa asiassa maailman paras, olisin voittanut maailmanmestaruuden mennen tullen, jos siitä olisi järjestetty kisat. Minulla oli aina sakset hukassa. En koskaan muistanut, mihin olin ne jättänyt tai missä olin niitä viimeksi käyttänyt. Tilanne muuttui, kun joulupukki toi minulle kerran oranssikahvaiset sakset. Sen jälkeen olen ostanut samaa sarjaa työhuoneeseeni, autooni ja jopa eteiseenkin. Pirteän värinsä vuoksi leikkuuvälineet ovat pysyneet tallessa, enkä ole niitä hukannut. Kiitos sille koneenkäyttäjälle, joka keksi käyttää pirteää väriä prototyypin valmistuksessa mustan, punaisen ja vihreän lisäksi. Näin se yleensä menee, että suosikkituote syntyy vahingossa.

Gallup-Juuso kirjoitti kaikki kommenttini talteen. Hän ei itse kommentoinut omia valintojani eikä tuonut mielipiteitään ilmi, kunnes tuli kuudennen brändi-tuotteen aika. Sanoin Gallup-Juusolle ottavani hiukan välipalaa, koska keittiönkaapistani kuului viehkeä ”kutsuhuuto”. Minun oli aika ottaa muutama palanen herkkua sinipaperisesta 250 grammaa painavasta levystä. Otin Gallup-Juuson puolestakin, häntä hieman hymyilytti kertoessani viimeisestä tuotteestani. Se on yksinkertaisesti vaan niin hyvää sekä sielulleni että varsinkin jenkkakahvoille uumallani. Gallup-Juusokin tunnustautui saman tuotemerkin ystäväksi.

Kielitoimiston mukaan brändi on tuote(merkki), yritys, henkilö tms., jolle on markkinoinnin yms. avulla luotu t. syntynyt laaja (myönteinen) tunnettuus. Eräässä työttömille tarkoitetussa liirum-laarum-koulutuksessa meitä työttömiä kehotettiin myymään itsemme brändinä. Jokaisen osallistujan piti keksiä itsestään viisi myönteistä asiaa, joiden avulla jokainen brändäisi itsensä. Omalla brändillä piti sitten kaupata osaamistaan potentiaalisille työnantajille. Minäpä kokeilin omaa brändiäni. Täytin nettihakemuksen ja kirjoitin sen liitteeksi hakemuskirjeeni ja ansioluetteloni brändikurssilta saaduin opein. Muutaman viikon kuluttua yhtiön henkilöstöosasto vastasi minulle ja kertoi, että he etsivät työntekijää eivät tuotetta. Oli siis aika sanoa ”Kiitos ja heippa” myös brändikurssin opeille.