Hei sinä Hyttynen, joka yllätit minut tämän aamun juoksulenkilläni. Tosin omapa oli syyni, kun päätin paluumatkalla oikaista pururadan kautta. Ajattelin nauttia sateen raikastamasta metsästä, mutta eihän nautiskelustani tullut mitään. Kiitos siitä kuuluu sinulle Hyttynen ja miljoonalle muulle kollegallesi.

Yllätitte minut aamulla täydellisesti. Juoksin mäntyjen reunustamaa polkua alaspäin, kunnes tulin mutkaan ja sen jälkeen polku jatkui koivikossa. Te päivystitte heti siinä mutkassa ja hyökkäsitte kimppuuni kuin hävittäjät. Eipä aikaakaan, kun tunsin ihollani vierailunne jättämät jäljet.

Olitte kimpussani noin kilometrin matkan. Sen jälkeen jatkoin kotiin menoani pyörätietä pitkin, koska seuranne ei tehnyt minuun mitään miellyttävää vaikutusta. Tunsin pistonne niskassani, päässäni ja pohkeissani. Oliko rullalle käärimäni juoksuhuivi teille liian vaikea este, joten päätitte hyökätä paljaaseen niskaani ja päälakeeni juuri huivin reunuksen viereen? Entä mitä piditte uusista mustista juoksutrikoistani, ovelasti porauduitte pohkeissani olleiden valkoisten vetoketjujen kautta paljasta ihoani vasten? Miksi punainen juoksupaitani ja paljaat, hikiset käsivarteni eivät kelvanneet teille? Eikö olisi ollut helpompi vierailla käsivarrella kuin pohkeessa? Muuten, tarjosinko teille hyvän aamiaistuokion?

Kuule sinä Hyttynen. Minä aion hommata sinua vastaan lähestymiskiellon, voit kertoa tämän myös kollegoillesi. Vaikka olenkin melkoinen hyttysmagneetti, niin jättäkää minut rauhaan, en kaipaa seuraanne. Tämä on käsky, ei pelkkä suositus. Haluan olla myös kesämökilläni rauhassa. Älkää tulko häiritsemään minua, jos näette minut ruohonleikkuussa, matonpesussa, aidan maalauksessa, halonhakkuussa tai marjanpoiminnassa. Nämä ovat kuulkaa pakollisia kesätöitä, jotka minun täytyy tehdä. Ja tärkeimpänä asiana, kun näette minun olevan nukahtamaisillani, niin kiertäkää minut kaukaa, älkää edes yrittäkö tulla surraamaan korvani viereen.

Vastaatko Hyttynen vielä pariin avoimeen kysymykseeni? Onko jokin vaatteen materiaali tai väri, mikä suojelisi minua teidän hyökkäyksiltä? Olen testannut melkein jokaista materiaalia ja väriä ilman merkittävää tulosta. Itse asiassa minulla on yksi kesäinen asukokonaisuus, mikä suojelee minua teidän vierailuiltanne: se on aina niin muodikas sadetakki ja – housut, mutta sateellahan teitä ei paljon näy. Toiseksi on ihmisen ominaistuoksu, jonka sanotaan altistavan hyttysille. Siis mikä on tuo oikea tuoksu? Syön lähes päivittäin valkosipulia, mutta se ei ainakaan toimi teille esteenä vaan hyökkäätte kovemmin kimppuuni. Mikä on se deodorantti, jota minun pitäisi käyttää, jos en halua lemuta hyönteismyrkyltä?

Minulla on vielä yksi juttu sinulle Hyttynen. Kun seuraavan eksyn pururadalle nauttimaan kesäisestä luonnosta ja sen äänistä, niin ihan vaan tiedoksesi: Se Peippo, joka laulaa siinä koivikossa, on hyvä ystäväni ja kuulun hänen suojelukseensa.