Kävin tänään vuosihuollossa paikassa jota inhosin ja pelkäsin aikaisemmin. Pari viikkoa sitten minulle soitettiin ja ehdotettiin aikaa tälle päivälle, ennen niskavillani olisivat jo nousseet pystyyn tässä vaiheessa, mutta eivät enää. Minulla on 20-vuoden asiakkuussuhde hammaslääkärini kanssa. Hän tuntee hampaani ja minut muutenkin. Minäkin tunnen hänet jo kohtalaisen hyvin.

Tarkistuksen ja röntgenin tuloksena minulla on yksi reikä. Ensin luulin hammaslääkärini huijaavan minua kunnon aprillipilalla, mutta röntgenkuvaa katsellessa minäkin huomasin ammottavan reiän purukalustossani. Kahden viikon kuluttua se paikataan sekä hampaani fluorataan. Tänään vain tarkistettiin. Ennen pelkäsin hammaslääkäriä kuin ruttoa, jo vastaanottotilaan meno sai sydämeni tykyttämään kiivaamin ja levottomuus kasvoi. Hammaslääkärituolissa puristin rystyset valkoisina käsisijoja jo nähtyäni lääkärin ottavan instrumenttejään valmiusasentoon. Piikillä rapsuttelu se vasta lystiä olikin.

Pelkoni loppui muutama vuosi sitten parilla yksinkertaisella tempulla. Hototilanteeni taustalla soi levollinen musiikki hiljaa, mutta valitettavasti tätä vaihtoehto ei toiminut minulla. Sen sijaan vastaanottotilaan ilmestyi televisio, jota kauhusta-kankeat-asiakkaat voivat katsella odottaessaan. Toinen temppu liittyy itse hoitotapahtumaan. Hammaslääkärini hoksasi laittaa pienen peilin hoitotuolin lamppuun (siis siihen, jota asiakas katsoo hoidon aikana tuolilla maatessaan). minä kun olen hiukan utelias, niin peilin avulla näen koko ajan mitä suussani tehdään. Olen myös vieroittanut itseni puudutuspiikeistä, kokemukseni omasta selkäkivusta on auttanut tosi paljon. Vieroitusoireita ei ole tullut.

Tein mielenkiintoisen havainnon kotiin tultuani. Parhaat asiakaskokemukseni saan "vakio-terapeuteiltani", joiden kanssa minulla on pitkä yhteinen historia. Toiseksi he tulevat aika iholle eli koskettelevat. Tarkoitan hammaslääkäriäni, fysioterapeuttiani / hierojaani, silmälääkäriäni ja yllätys-yllätys parturi-kampaajani. Heille kaikille minä olen laittanut joulu- ja pääsiäiskortin kiitokseksi saamastani hyvästä palvelusta.